Вифезда

вифезда

Храм святої і праведної Анни збудований на місці, де раніше стояла будівля дому свв. Йоакима і Анни. Саме в ньому близько двох тисяч років тому, очевидно, народилася Пречиста Діва Марія. Сьогодні церква св. Анни втішається титулом малої базиліки.

У середині XIX століття храм, з плином часу перетворений турецькою владою на конюшню, передається як подарунок французам, на знак вдячності за їх допомогу у Кримській військовій кампанії. Слід зазначити, що впродовж довшого часу, аж до закінчення Другої світової війни, в межах монастирського комплексу проходили свій формаційний вишкіл десятки священиків східного обряду. Про це і досі нагадує розташована неподалік будівля греко-католицької мелхітської семінарії.

Храмова будівля зажила собі слави і визнання з огляду на прекрасні акустичні особливості споруди. Кам’яні сходи з правого від входу боку провадять до підземної печери, в якій, за переданням, і з’явилася на світ Пресвята Мати Спасителя. Натомість довкола головного вівтаря храму серце вірних ще раз має нагоду пригадати собі головні етапи земного життя Марії.

Зовсім неподалік – величезний старовинний резервуар для омивання овець, яких в давнину приносили для жертви у Єрусалимському храмі. Це, власне, і є ота новозавітня Витезда – «овеча купіль, що мала п’ять притворів», поблизу вод якої Ісус зцілив розслабленого (Йо. 5, 1-15). Сама назва місця може бути перекладена як «дім джерела» або ж «дім милосердя».

Після придушення антиримського повстання євреїв імператор Андріан наказує зруйнувати всі наземні споруди комплексу, призначені головно для служіння храмовому культу, та зводить на їх місці язичницький храм Асклепія, що тільки підтверджує той факт, що навіть і в середовищі язичників це місце зажило собі слави чудодійного. А вже у 333 році християнський паломник із Бордо описує, що довкола джерела, відновленого у його повноводді, подібно як і в часи земного життя Ісуса, збиралися натовпи недужих в очікуванні чуда Божого змилування. Серед руїн купелі – залишки середньовічного храму хрестоносців.

© Тереховський Роман. Паломництво до Святої Землі